תשלום על ביטול אירוע

יש לכם שאלה בדיני חושן משפט וריבית ?

פנו כאן וקבלו מענה בדוא"ל

השאלה תועבר לאחד ממורי ההוראה והרבנים המשיבים שליט"א וייעשה מאמץ לתשובה בהקדם.

אנו נשלח את התשובה אל הדוא"ל שמסרת (נא בדקו גם בתיבת הקידו"מ / ספאם) לא כל התשובות מתפרסמות באתר.

שאלה

הזמנו אירוע באולם שילמנו 20% מקדמה וסיכמנו שאם נבטל נשלם את 80% הנותרים ואם יהיה אונס כגון שתפרוץ מלחמה נפטר מתשלום נתנו מקדמה וחתמנו חוזה כשבוע לפני האירוע החליטנו לבטל אבל יומיים לפני שהאירוע היה אמור להתקיים פרצה מלחמה האם צריכים לשלם

תשובה

פטורים.
הנה למעשה לא הפסידו למשכיר כיון שהיה אונס אלא הנקודה היא שהשוכר רצה שיהיה אונס, אבל זה לא סיבה לחייב אותו, ועיין בחלקת יואב בסופו דיני אונס ענף ב' ביאר בארוכה לחלק בין עובר עבירה באונס לבין תנאי שעשה בגט, דלגבי עבירה בכה"ג דגם לולא האונס היה עובר העבירה אין בזה פטור של אונס, משא"כ לגבי תנאי בגט שהתנה שיחול הגט בתנאי כך וכך ולבסוף נאנס אע"פ שהיה רוצה בכך חשיב אונס.
ויש קצת להוסיף ולבאר כי
א. הכוונה רק ל 80% שעדיין לא שולמו, אבל המקדמה ששולמה, לא ניתן לחייב את בעל האולם למרות האונס.
ב. הטעם שמכיון והתחייבות זו של 80% במקרה של אונס כמלחמה, הינה בגדר "אשלם אלפא זוזא" ממילא אם יעשו ביטול אסמכתא באופן המועיל, ויפרטו במפורש גם במקרה של אונס שלא שכיח כלל, ה"ה יתחייב לשלם גם במקרה זה. וע"פ הנראה לא נכתב כן בחוזה, ולכן הם פטורים מה80 %
משא"כ לגבי המקדמה שא"י לתבוע בחזרה מהאולם, מטעם. 1 גם באסמכתא, אם הוא כבר תח"י, דעת הרמב"ם שא"ב אסמכתא ויכול לטעון קי"ל כמבואר בסי' רז' בפת"ש. 2. מקובל שסכום המקדמה לא משיבים גם באונס ולכן א"י לתבוע.

רוצים להשאר מעודכנים?

הרשמו עכשיו לרשימת תפוצה