קבלת כספים מתביעה יצוגית

יש לכם שאלה בדיני חושן משפט וריבית ?

פנו כאן וקבלו מענה בדוא"ל

השאלה תועבר לאחד ממורי ההוראה והרבנים המשיבים שליט"א וייעשה מאמץ לתשובה בהקדם.

אנו נשלח את התשובה אל הדוא"ל שמסרת (נא בדקו גם בתיבת הקידו"מ / ספאם) לא כל התשובות מתפרסמות באתר.

שאלה

יש תביעה שהוגשה נגד חברת מכון… אשר עשו בו לפני אחת עשרה שנה עבודות שיפוצים בשעות הלילה והדבר גרם רעש גדול לשכנים ובעקבות כך אחד השכנים שאינו שומר תורה ומצוות הגיש נגד המכון תביעה ייצוגית בבית משפט אשר חייב את המכון לפצות את כל אחד מהשכנים בסכום של 2500 ₪ כפיצוי. ורואה החשבון שמינה בית המשפט ביקש מכל אחד מהשכנים שיביא לו תעודת זהות ואישור שאכן הוא גר בבית באותו זמן שהיה הרעש על מנת שיוכל לקבל את הכסף. האם אני שכמובן לא תבעתי מותר לי לקחת את הכסף.

תשובה

עניין זה מתחלק לשני שאלות האם יש כאן הרמת יד בתורת משה וכן האם יש כאן גזל או השבת אבידה
ראשית כל בד"כ תביעה ייצוגית היא ע"י הצטרפות של הרבה תובעים ע"י מייצג אחד שהוא התובע הראשי והם מצטרפים באופן זה פשוט שיש איסור גמור להצטרף לתביעה אף אם היא מתנהלת ותתנהל לבד באותה מידה גם בלעדיו ולכל מצטרף יש הרמת יד בתורת משה
מאידך יש עוד סוג של תביעה ייצוגית בתביעה של פרטי או אף מערכת נגד גוף מסוים שבסופה מוטל קנס לטובת בנ"א שכלל לא שייכים לתביעה וכגון יש הרבה תביעות על בנקים שבסופם מחויב הבנק לשלם לכל מי שהחזיק חשבון בזמן התביעה וכן יש תביעות על חברות מזון או מאפיות שקונסים אותם להוזיל עלויות על מוצרים מסוימים או אף להשתתף בחלוקתם בקנס זה אף בנטילתה בפשטות אין הרמת יד דלא פנה לערכאות ולא השתתף עמהם רק בית המשפט חייב אותם לתת לי ואף איני פונה עליהם לקבל את הקנס
ומצד גזל לכאורה יש כאן שני צדדים להקל האחד שבד"כ הפסיקה היא על סכום מסוים שמחויבים לחלק ומחלקים את זה לסך מסוים של אנשים שזכאים לזה או שבאים לקחת ונכון שזה שממילא יתחלק לא מתיר לגזול אבל ברור שיש כאן מחילה גמורה מצד הנותן כיוון שיודע שמחויב לתת וגם אם יש כאלה שלא ירצו לקחת זה לא יועיל לו עוד סברא היא שאפשר שאין כאן בכלל חיוב מהנותן למקבל אלא מערכת אכיפת החוק הרבה פעמים קונסת את המערכות שעוברות על החוק ומחייבת אותם בקנסות וקנס זה נתון לציבור כי העבירה היא מול האזרחים ויש לעיין
ולנידון דידן בתחילה הבנתי שאף שבלקיחת הקנס ממכון מור אין הרמת יד בתורה משה אבל היה נשמע שזה קנס לנפש ולא גלובלי וזה על תביעת נזק שמכון עשה לתושבים שהחיוב עליו היה בבית משפט ושלא עפ"י דין (שפעמים נדירות בי"ד ימנע רעש לא סביר אבל וודאי לא יחייב תשלום אחר שנעשה) וצריך לבוא ולבקש מהם את קיום הפסק ע"י הצהרה שהיה גר בשנים הנ"ל וללא זה המכון לא יחויב א"כ אין כאן מחילה כלל מצד המכון אלא אדרבה שמח על כל אחד שלא בא ולכן יהיה איסור לקחת מהם (אם נטל כבר יש מהר"י אסאד בירושת הבת שאם נטל יקח אבל ח"ו לא לתבוע ומלבד שלא בטוח ששייך לכאן גם הפוסקים לא הסכימו עמו)
אבל העירני מורנו הרב שגם במקרה זה של מכון מור וכן בכל תביעה בית המשפט משית סכום מסוים כקנס וזה לעולם לא תלוי בפונים ויותר מזה החייב צריך מיד להעבירו ליד נאמן שאחראי להעביר אותו לזכאים וגם אם נשאר סכום הולך לקרנות של המדינה וכדו' ולא חוזר כלל לחייב וא"כ וודאי שיש כאן יאוש מוחלט והוסיף הרב אף זוטו של ים ויהיה מותר לפנות אליהם כדי לקחתו.

רוצים להשאר מעודכנים?

הרשמו עכשיו לרשימת תפוצה