זכות קדימה בספר תורה

יש לכם שאלה בדיני חושן משפט וריבית ?

פנו כאן וקבלו מענה בדוא"ל

השאלה תועבר לאחד ממורי ההוראה והרבנים המשיבים שליט"א וייעשה מאמץ לתשובה בהקדם.

אנו נשלח את התשובה אל הדוא"ל שמסרת (נא בדקו גם בתיבת הקידו"מ / ספאם) לא כל התשובות מתפרסמות באתר.

שאלה

ראובן תרם לבית הכנסת שלנו ספר תורה שבדרך כלל קוראים בו בשבת ויו"ט (יצוין, כי ישנם ספרים נוספים שמוציאים מידי פעם) כעת שמעון הכניס ספר תורה (לא חדש אלא שקנה ממישהו אחר), שמעון רוצה שיקראו בספר זה שנה שלמה. ראובן מנגד אומר שהיות והספר שלו קודם וכן הוא יותר מהודר יקראו שבת בספר שלו ושבת אחר כך בספר של שמעון. מה הדין?

תשובה

בעניין ויכוח בין אדם שמוחזק שקוראים כמה שנים בס"ת שלו ורוצה שימשיכו בחזקתו לאדם שרוצה עכשיו לתרום ס"ת ורוצה שיקראו בו שנה ראשונה מלאה הצדק עם מי
ראשית כל מצינו מקור לקרוא בס"ת חדש שנה שלמה והוא מהחיד"א והטעם הוא כדי שיראו שאין בו טעות (מופיע עוד מנהגים שבת אחת ד' שבתות עיין מעם לועז שדה חמד שו"ת לב חיים ועוד)
ולענין טענת החזקה תשובות בנימין זאב [ס' קפב] מביא בדיוק שאלה זו ומסיק שאין ליחיד כלום על הציבור ואין כאן חזקה כלל הד"מ [סו"ס קמט] חולק עליו וכן מביא ברמ"א [סע' לא] שיש ליחיד חזקה אבל בתנאי שהיה לרבים עוד ס"ת כשהתחילו עם חזקתו שאז יש כאן חזקה שהיה ס"ת אחרים ובכ"ז השתמשו בשלו אבל אם לא היה להם עוד ס"ת אין כאן חזקה דלא היה להם אפשרות אחרת ומבארים הנו"כ [סמ"ע נתיבות גר"א ועוד] שהטענת חזקה בזה צריכה להיות עם טענה שמוכיח שהיה כאן חזקה ולא אקראי אמנם ומביא המשנ"ב [קנג ס"ק ק] מהמג"א בשם ת' בנימין זאב שבכ"א אין למעט כבוד ס"ת ראשון ויקראו בהם שבת שבת לסירוגין ובשעה"צ [ס"ק פה] כותב שזה כיוון שבאמת הרמ"א מסכים עם ת' בנימין זאב ולא כמו שהבינו הנו"כ שהוא חולק
ומסתבר שהו"ה יהיה בביטול חזקה שיתבטל רק אם הפסיקו ללא סבה אבל אם הפסיקו עם סיבה לא יתבטל החזקה וכמו בשאר חזקה במצוות ומאריך בזה הד"מ [ס' קנו אות ט] וכן ברמ"א ובמשנ"ב [ס' תקפא]
אמנם יש לעיין שהמשנ"ב [ס' קנג ס"ק קיב] לעניין חזקה בשאר מצוות מביא שבשתיקת הקהל סגי והוי חזקה ובס' תקפ"א לעניין חזנות או תקיעות מדגיש שאפילו בפעם אחת נהיה מוחזק ושמא ג"כ צריך טענה והוא יצטרך להוכיח שבחרו דווקא בו ולא מודגש כן כי בד"כ קהילה יש הרבה אנשים ובחרו רק אחד המציאות היא הטענה משא"כ ס"ת אם יש רק אחד אין באמת אפשרות אחרת
ולמעשה מבואר בפוסקים שחזקה בס"ת תלוי אם יש עמה טענה או לא (במשנ"ב הבין שזה לכו"ע ולולי המשנ"ב לב"ז לא יהיה חזקה אף במקום טענה) וגם אם אין טענה כותב המשנ"ב שאין למעט כבוד הראשון ויקראו שבת שבת ולקיים המנהג יקח שנתיים ולא שנה

רוצים להשאר מעודכנים?

הרשמו עכשיו לרשימת תפוצה